överst på sidan

Ett systematiskt sätt att vägleda människor

Heléne Gustavsson är verksamhetsutvecklare på Barn- och utbildningsförvaltningen i Vetlanda kommun. Hon är också projektledare för Leadership Development Across Borders, ett prospektivt program för blivande chefer.

av Emma Aasa

Helene-Gustavsson-rund-1536x1536.png

Hur använder du Point of Value i ditt arbete?

Heléne: När jag började som projektledare i Leadership Development Across Borders ansåg jag att värderingar var en viktig del av coachningen av ledare. Point of Value är det bästa verktyget för självkännedom som finns. Jag har byggt min modul utifrån dess ranking, där jag främst fokuserar på värdekartan och livskompassen. 

Hur gör din värderingsmodul skillnad?

Heléne: Eftersom jag jobbar på Vetlanda kommun så jobbar jag med många olika yrkeskategorier där vissa är mer vana att jobba med mjuka frågor, som sociologer och lärare, och vissa är ofta inte lika vana vid det, som byggnadsarbetare och vägarbetare, men alla tycker att det är nyttigt och spännande. Responsen är att det skapar en säkrare arbetsplats. I workshopparna går man inte in på djupet om man inte vill, men med värderankningen har vi ett systematiskt sätt att vägleda och hjälpa människor att komma vidare från sina svävande tankar.

Jag talar ofta om att det finns många rätta vägar, men att det är viktigt att hitta sin egen väg. Jag har hittat min väg genom att arbeta med värderingar, och jag märker att det ger mycket till andra.

Har arbetet med värderingar haft någon inverkan på ditt privatliv?

Heléne: Jag är bekväm och trygg med att dela med mig av saker om mig själv, vilket får andra att våga göra detsamma. I utvärderingarna berättar människor saker för varandra som de aldrig har berättat för någon annan, inte ens i sin närhet. Ibland är det befriande att ha de här samtalen med människor som kanske inte står en allra närmast, som inte redan har en bestämd bild av en. 

Vem skulle du rekommendera värdearbete till? 

Heléne: Jag rekommenderar Point of Value till alla som arbetar med framtida chefer. Om man vill bli en bra ledare är det avgörande att ha en god självkännedom. Självkännedom är det bästa konkreta verktyg som finns. 

längst ner på sidan