överst på sidan

Balans mellan komplexitet och nytta: Katarina Scotts förhållningssätt till värdebaserade lösningar

Vi träffade Katarina Scott, som har över
25 års erfarenhet inom den kulturella och kreativa sektorn, privat sektor, utbildning och kommuner. Hon arbetar nu på Innovation Future Platform i Lund. Hon är också en Point of Value facilitator.

av Emma Aasa

Katarina Scott runda.png

Hur är Point of Value en del av ditt arbete?

Katarina: Point of Value är en del av Innovation Future Platform. Vi har använt metodiken i värde-rankingsystemet för att skapa ett manifest för plattformen. Det hjälper oss att effektivisera vår organisation; vi frågar oss: var är det viktigt att leverera?

Den vanligaste orsaken till misslyckanden är inte att idén är dålig, utan att teamen inte fungerar. Därför brinner jag för att bygga välfungerande team. Ibland sker detta av en slump, ibland beror det på bra ledarskap och om inte, finns det verktyg som Point of Valuedär människor kan hitta användbar interaktion tillsammans.

 

Kan du berätta om en situation där värdegrundsarbete har förändrat spelplanen?

Katarina: Jag coachar ett team av forskare som har utvecklat en fantastisk och ny applikation som har potential att bli ett banbrytande företag. Vi har gjort en ranking på Point of Value och dessa uppfinnare bygger mycket på visionära värderingar.

Men just nu behöver vi gå över till produktionsläge, från uppfinnande till användning, men forskarna är inte redo för detta steg. Kan de släppa taget om sina visionära värderingar och ta in människor som kan hantera de andra delarna? Om de inte kan det, kommer detta inte att lyckas. Deras framtida kunder är inte intresserade av komplexiteten, de vill ha något som är nyttodrivet. Hur löser vi detta? Hur kan vi skapa nyttosidan samtidigt som vi stödjer det som uppfinnarna värdesätter, nämligen komplexiteten i applikationen? Som teamutvecklare kan jag snabbt och effektivt ta diskussionen med dem - och med hjälp av värderankningssystemet har vi redan en grund för en konstruktiv diskussion.

 

En facilitator coachar inte, hon är medskapande

Katarina: För att kunna ha den diskussionen måste man hamna på en nivå av förtroende. Det jag har upplevt är att jag som facilitator måste vara delaktig i den diskussionen. Jag måste berätta om mig själv, jag kan inte vara neutral i den situationen, de måste lita på mig. Det här är en annan vinkel än om du är coach, för då är du alltid neutral. Du måste fråga dig själv: coachar jag, eller är jag medskapande? En facilitator är medskapande.

 

Kan du berätta om något som du är stolt över att ha uppnått genom värdegrundsarbete?

Katarina: Innovationsplattformen. Att vi kunde ta fram ett manifest baserat på deltagarna, det innebar att vi skapade en relevans för de som ska delta. Storytelling fångar alla, inget är fastklistrat som horisontella kriterier, istället utvecklade vi ett uppdrag tillsammans.

Det bästa med Point of Value är att det inte fungerar med profilering, det är mycket mer avancerat: gjort för att utvecklas och matcha det verkliga livet. Det handlar om förmågan till ständig insikt och reflektion, kopplad till navigering och åtgärder, som handlar om att gå, eller sluta gå. Det är lika mycket en framgång för mig att sluta göra något som det är att faktiskt göra något.

längst ner på sidan