överst på sidan

Skapa en kultur av samarbete

Hedda Anderssongymnasiet, beläget i centrala Lund, har valt att bygga sin organisation på en värdegrund som personal och elever hittat. Vi träffade Malin Dahlgren, rektor på Hedda Anderssongymnasiet. 

av Emma Aasa

Malin-Dahlgren-rund-1536x1536.png

Varför valde du att arbeta med Point of Value?

Jag ville att både personal och elever skulle ha en trygg grund att bygga vidare på och utvecklas som individer, vilket kräver att vi sätter en värdegrund. Genom att använda Point of Value:s beprövade process för värderingsarbete kom vi snabbt igång med att skapa vår samarbetskultur. Och för Hedda Anderssongymnasiet, som har en tydlig entreprenörsprofil, är uppgiften att delta i samhällsutvecklingen av stor vikt. Vi har ambitionen att utveckla elevernas förmåga att samarbeta, vara kreativa och utveckla sina roller som ledare. 

Hur införlivar du värdegrundsarbete i din skola?

Både studenter och personal genomgår en värderingsprocess. Rangordningsdelen är kortare för studenterna, men resultatet blir detsamma. Workshopparna upplevdes som tillämpbara och gav deltagarna mycket kunskap om varandra. 

Har värdegrundsarbetet gjort skillnad?

Vi fann styrka som ledningsgrupp; värdegrundsarbetet gav oss verktyg att använda när vi mötte svåra faser. Nu ser vi till våra värderingar och löser saker och ting. Jag tycker att om det finns stora problem är det nu enkelt att gå in och samarbeta.

Varför är det viktigt för unga studenter att upptäcka sina värderingar?  

Unga människor är ofta oerfarna när det gäller att föra den här typen av samtal, vilket är lika utmanande som det är givande. Man kan se en del branta utvecklingskurvor. Efter värdeverkstäderna tar eleverna med sig dessa verktyg. I den åldern, när man utvecklas snabbt och fattar många viktiga beslut i livet, är det särskilt bra att veta var man står."

längst ner på sidan