Vad driver en framtida entreprenör?
Vi träffade Thomas Blekman, medgrundare av Global School for Entrepreneurship, ett nederländskt, fullt ackrediterat universitet som fokuserar på tillämpad vetenskap och uppmuntrar sina studenter att starta eget från dag ett.
av Emma Aasa
Hur integrerar ni värdegrundsarbete i entreprenörsprogrammet?
Vi har lärcoacher som ger studenterna mentorskap på personliga nivåer. I coachningen ingår Point of Value:s rankingsystem samt värdekartläggning, allt för att hjälpa studenterna att utvecklas snabbare än någon annanstans.
Det finns ett behov av den här typen av verktyg i många företag där studenterna sedan
börjar sina karriärer, eftersom vi ser många människor som utmanas av tvivel: "Men varför ska jag
egentligen arbeta här och vad vill jag uppnå? Vi tar upp den frågan redan från
redan i början av programmet.
Hur kom det sig att du började arbeta med värderingar, och särskilt Point of Value?
Jag var klinisk professor vid Erasmus University, där jag upptäckte effectuation-teorin. Jag började tillämpa den genom att bygga och utveckla verktyg och få modulerna i rätt ordning för att hjälpa studenter att bygga upp påverkansföretag från grunden.
Därefter skapade jag effectuators färdplan, som används för att strukturera och strategisera ens handlingar framåt. Och vi fortsätter att lägga till verktyg i läroplanen och upptäcka nya värden, och det var så jag stötte på Point of Value. Det var en av mina studenter som pekade ut riktningen för mig, eftersom han hade gjort rankningen och den hade hjälpt honom mycket.
Varför är det viktigt att känna till sina värderingar som entreprenör?
Att känna till sina värderingar fördjupar ens självförståelse. Vem är jag? Det är en av de första frågorna en entreprenör bör ställa sig. Vad är det som driver mig? Många entreprenörsprogram handlar om entreprenörer och inte för entreprenörer. Vi fokuserar på ett program för entreprenörer, och vi tillämpar värdemätningar för att ge studenterna en bättre förståelse för sig själva.
Äkta entreprenörskap är inriktat på påverkan och relevans och bör baseras på ens personliga värderingar och mening. Att känna till och agera i enlighet med sitt syfte och sina värderingar blir en solid grund på vilken man bygger en hållbar verksamhet.
Vad är det som du gillar med Point of Value?
Många saker, en är att det inte är ett fast foto, utan istället utvecklas det här verktyget över tid, du kan se att det är en resa. Det är inte statiskt. Det finns många andra mätverktyg som placerar dig i en låda och sedan kan du inte ta dig ur den.
Våra studenter får utbildning i verkliga livet, de bygger upp sina egna företag i realtid, det är inte fallstudier. Och därför är Point of Value:s rankningsverktyg av stor betydelse för deras utveckling. Det både stödjer och utmanar dem, och det är det som gör det intressant.
Hur har det gynnat dig personligen att arbeta med värderingar?
Thomas: När vi började med Global School ville vi verkligen visa hur vi stod oss i konkurrensen med andra skolor. Vi var konkurrenskraftiga och utvecklades kring den typen av värderingar. När vi väl var mer etablerade kunde vi gå från tävlingsinriktning till att njuta av den faktiska framgången - och finna styrka i det istället för i tävlingsmomentet.